Prvi utorak u čast sv. Antuna

Euharistijsko slavlje prvog od trinaest utoraka u čast sv. Antunu, 18. ožujka u župi sv. Antuna Padovanskoga na zagrebačkom Svetom Duhu predvodio je fra Igor Salmič, generalni definitor Reda manje braće franjevaca konventualaca za srednju Europu.
Na početku misnog slavlja sve prisutne pozdravio je domaći župnik i rektor Bazilike fra Ivan Marija Lotar te kazao kako je velika radost započeti još jednu pobožnost 13 utoraka sv. Antunu. Podsjetio je kako se nalazimo u Jubilejskoj godini te kako je ova Bazilika jedna od mjesta zadobivanja potpunog oprosta uz za to ispunjene uvjete.
Fra Ivan je istaknuo: “Zagrebački nadbiskup kardinal Franjo Kuharić je u nedjelju, 26. veljače 1995. godine u prijepodnevnim satima predvodio euharistijsko slavlje u ovoj bazilici s provincijalima franjevačkih redova koji djeluju u Crkvi u Hrvata, franjevcima iz Padove i brojnim drugim svećenicima, povodom dolaska relikvija Sveca iz Padove u Hrvatsku. Od tada je prošlo trideset godina U propovijedi je sažeo životopis sv. Antuna ističući kako se on znao oduprijeti moralnoj krizi svoga doba te može biti primjer i današnjoj mladeži. Tom prilikom reče: „prisutnost svetaca, odnosno njihovih relikvija, svjedočanstvo je o njihovom postojanju među nama i svjedočanstvo o našoj povezanosti s njima kao stanovnicima neba u molitvi i ljubavi”. Na kraju svete mise rektor svečeve padovanske bazilike fra Olindo Baldassa istaknuo je kako „osobito ovom prilikom Sveca možemo nazvati sv. Antuna hrvatskim i zagrebačkim“. Tako doista i jest!”
Fra Igor je u homiliji rekao kako se Isus u mnogim odlomcima suočavao sa farizejima i pismoznancima. “Isus im remeti rutinu, kvari posao i narušava dobar glas”, poručio je te rekao da je i Isus počeo ispitivati farizeje.
Predslavitelj je objasnio kako u prvom dijelu evanđeoskog odlomka Isus kritizira postupke farizeja, a u drugom se obraća učenicima i savjetuje ih kako se ponašati. “Svijetom vlada logika gdje čovjek žrtvuje drugog da bi imao život, dok Isusovi učenici žrtvuju sebe kako bi drugi imali život”, poručio je. Kako bi to što zornije pojasnio, propovjednik se poslužio spisima sv. Antuna o grijesima, napose oholosti.
“Smatrajte da je licemjer prerušen u ovčju odjeću poput hijene, on je životinja jer živi na bestijalan način. Noću kopa po grobovima pretvaranja, proglašava se grešnikom, ali ne vjeruje da je grešnik”, rekao je propovjednik citirajući spise sv. Antuna. Služeći se spisima Sveca svega svijeta, podijelio je i Antunove misli o oholosti, od koje nisu izuzeti ni biskupi, redovnici niti laici.
“Zauzimao je oštar stav prema svjetovnosti”, rekao je fra Igor ističući kako je Antun, pišući o biskupima kazao kako uživaju sa svijetom te da se prosti ljudi sami moraju spašavati. “Kritičan je bio i prema redovnicima koji žive u skladu sa zakonima svijeta. Lete blizu zemlje i nema tržnice na kojoj ih nećete sresti. U svojim kritikama prema laicima, smatrao ih je zlima punima grešnih poroka, lihvarima ogrezlima u blato svijeta spremni zanijekati Krista kada je vjera na kušnji.”
Zaključivši sa porukama sv. Antuma o grijesima oholosti, predslavitelj je postavio pitanje aludirajući na ono postavljeno Isusu od strane učenika – Tko se onda može spasiti?
Odgovarajući na ovo pitanje, fra Igor je objasnio kako se Isus ne zaustavlja na kritiziranju farizeja, već da učenicima poručuje da ne budu takvi. “Vi to ne činite ovako, prepoznajte da je Bog vaš učitelj, a ne vi.”
“Možda ste vi u velikoj potrebi, ali i najbogatiji su vam braća. Budući da je Bog naš otac, svi smo jedni drugima braća”, poručio je propovjednik tumačeći kako bi trebali izgledati međuljudski odnosi.
Obrazlažući to, predslavitelj se u nastavku homilije poslužio i Konstitucijama Reda manje braće u kojima je podsjetio kako i sam sv. Franjo potiče na odbijanje moći, malenost i solidarnost sa odbačenima te na stavljanje drugih iznad, ispred i iznad sebe. “Najveći primjer nalazimo u Isusu koji na Posljednjoj večeri sjedi s izdajicama te umjesto oštre kritike pere noge svima. Najveći lijek stoga je služenje. Vi ste moji učenici i za vas vrijede drugi zakoni”, naglasio je.
“Osim toga, Isus je u Nazaretu bio poslušan svojim roditeljima”, nastavio je propovjednik te poručio: “Skrši svoju napuhanu oholost jer je Božja mudrost sišla. Dobri Isus je izabrao poniznost te je time svaki ponos potonuo i oholost rastopljena. Poslušan je bio onaj koji je sve stvorio iz jedne riječi. Neka se filozof pokori ribaru, a pismen nepismenom”, poručio je aludirajući još jednom na sv. Antuna.
Zaključujući homiliju, propovjednik se utekao zagovoru sv. Antuna te zavapio: “Pomozi da usne budu u skladu sa srcem i da svjedočimo Kristovu ljubav koji na prvo mjesto stavlja druge”.
Na kraju euharistijskog slavlja, domaći župnik je zahvalio fra Igoru na predvođenju euharistijskog slavlja.
Nakon svete mise, uslijedilo je čašćenje relikvija Sveca, uz pjevane litanije.
Sljedeći utorak predslavi fra Marinko Vukman, rektor bazilike Čudotvorne Gospe u Sinju.
Vijest: Matija Đudarić
Foto: Badrov





























